Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez TNS OBOP w ubiegłym roku najmłodsi widzowie (4 - 15 lat) przeznaczyli na oglądanie telewizji średnio 2 godziny 12 minut dziennie. To o godzinę i 14 minut mniej, niż statystyczny polski telewidz.
Najchętniej oglądaną dziecięcą stacją tematyczną jest Disney Channel, którą codziennie chociaż przez chwilę ogląda ponad 500 tysięcy osób w wieku 4 - 15 lat. Z danych TNS OBOP wynika, że udział widowni dziecięcej systematycznie spada. W 1997 roku dzieci w wieku 4-15 lat generowały 15,7% całkowitej widowni, podczas gdy w 2009 roku odsetek ten spadł do 8,5%.
- Wpływ na to zjawisko ma znaczny spadek populacji osób w tym przedziale wiekowym związany z niżem demograficznym - z 7 mln w 1997 roku do 4,7 mln obecnie - komentuje Dariusz Rocki, Główny Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP. Jednocześnie w tym okresie z 2 godzin i 45 minut w 1997 r. do 2 godzin i 10 min w 2008 r. zmalał również średni dzienny czas poświęcany przez dzieci na oglądanie telewizji.
Dziecięca oferta programowa, podobnie jak cały rynek telewizyjny, przeszła na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat znaczne przeobrażenie. Pod koniec lat 90. program skierowany do najmłodszych widzów można było oglądać przede wszystkim w kilku ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. W 1999 roku cztery główne stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) nadały łącznie 2871 godzin programów przeznaczonych dla dzieci. W 2008 roku stacje te przeznaczyły jedynie 1135 godzin na tego typu programy. W tym czasie na sile zyskiwały polskojęzyczne stacje tematyczne skierowane do najmłodszych, których obecnie dostępnych jest kilkanaście.
W 2009 roku udział stacji dziecięcych przekroczył 22% w grupie wiekowej 4 -15 lat, podczas gdy na przełomie lat 1999/2000 oscylował on na poziomie 2,5%. Poza czterema głównymi stacjami (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) najmłodsi najwięcej czasu poświęcają na oglądanie stacji Disney Channel, której udział w rynku w 2009 w grupie 4 -15 lat wynosi 5,9%. Na kolejnych miejscach znalazły się Jetix (udziały 5,2%), Mini Mini (4,2%) oraz Cartoon Network (3,5%). Najchętniej oglądanymi pozycjami programowymi wśród dzieci są wieczorynki nadawane w TVP1. W 2009 roku najchętniej oglądanym programem był „Garfield i przyjaciele" (TVP1), wyemitowany 2. marca br., który przyciągnął 840 tys. osób w wieku 4 -15 lat.