Dziecko wykazujące specyficzne trudności w nauce czytania i pisania ma zwykle problemy z nauką języków obcych. Dla dzieci z dysleksją nauka np. języka angielskiego to spore wyzwanie. Pomóc może indywidualizacja pracy z takim uczniem przy zastosowaniu metod nauki angażujących różne zmysły.
Dzieci zmagające się z dysleksją, mimo że często są obdarzone dużą inteligencją i wyobraźnią, mają utrudniony początek szkolnej edukacji. Muszą pokonać trudności związane przede wszystkim z czytaniem (zwłaszcza na głos) oraz pisaniem. Dzięki systematycznej pracy, dobranym indywidualnie metodom nauki i wspomaganiu ze strony nauczyciela mogą doskonale sobie radzić. W przypadku tych dzieci szczególnie istotne jest dodatkowe wsparcie ze strony nauczyciela i specjalne dostosowanie materiałów dla dzieci dyslektycznych. Angielski, którego dobra znajomość otwiera wiele drzwi, może stanowić szczególne wyzwanie ze względu na nieregularną pisownię – różne sposoby zapisywania tych samych głosek. Więcej potrzebnej uwagi ze strony nauczyciela mogą zapewnić szkoły świadomie różnicujące sposoby nauczania, tak jak Warsaw Bilingual School.
Sto sposobów zapamiętywania
W zapamiętywanie nowych słów warto zaangażować różne zmysły oraz mnemotechniki, w tym również wierszyki i piosenki. Dziecko, w zależności od predyspozycji powinno je powtarzać na głos, przepisywać, podkreślać kolorami, pisać dłonią w powietrzu, wyklejać, lepić z plasteliny, obwodzić kontur wyrazu palcem – możliwości ogranicza tylko nasza wyobraźnia. Nowe zwroty powinny być przyswajane w kontekście, najlepiej aby w zeszycie towarzyszył im odpowiedni obrazek. Dobrym pomysłem jest korzystanie z ilustrowanego słownika. Ułatwieniem w nauce może być też nagrywanie lekcji na dyktafon, żeby w domu jeszcze raz przeanalizować trudniejszy fragment materiału lub upewnić się co do poprawności wymowy. Przy zapisywaniu warto korzystać z komputera i programów sprawdzających pisownię, by nie utrwalać błędnych form oraz ułatwić odczytanie tekstu.
Wszelkie reguły gramatyczne dziecko z dysleksją łatwiej zapamięta, jeśli zostaną zwizualizowane w postaci wykresu bądź schematu. Dobrze jest też połączyć na stałe konkretne kolory z danymi częściami mowy.
– Każde dziecko w odmienny sposób zapamiętuje materiał i co innego je interesuje. Dlatego w Warsaw Bilingual School standardem jest indywidualne podejście do każdego ucznia oraz rozpoznanie jego słabych i mocnych stron, aby pomóc mu w równomiernym rozwoju. Jest to ważne dla dzieci z dysleksją, które zwłaszcza na początku nauki, muszą odnaleźć swój własny sposób na zapamiętanie materiału. My staramy mu się w tym pomóc – mówi Agata Żurowska, założycielka Warsaw Bilingual School.
Regularne powtarzanie materiału
W nauce, zwłaszcza języków obcych, bardzo ważne jest powtarzanie – aby informacje zapisać w pamięci długotrwałej należy je wielokrotnie powtórzyć, najlepiej kilka minut po opanowaniu materiału, następnego dnia oraz po tygodniu, miesiącu, pół roku i roku. Nawet w wakacje dziecko powinno mieć kontakt z językiem obcym, chociaż może on przybrać formę rozrywki: lektury, oglądania programów w oryginalnej wersji językowej, gry komputerowej z angielskimi poleceniami lub innej zabawy.
Dziecku z dysleksją często trudniej jest osiągnąć dobre wyniki w nauce języka obcego, dlatego tak ważna jest motywowanie go. Warto zauważać i chwalić nawet drobne postępy i sukcesy, jak również je nagradzać. Równie ważna jak motywacja zewnętrzna jest wewnętrzna motywacja dziecka. Dlaczego dziecko chce się uczyć języka obcego, co może dzięki temu zyskać? Dobrze jest spisać te powody i w chwilach zwątpienia do nich wracać.