„Jabłkomania do chrupania” to hasło ogólnopolskiej kampanii społecznej, która rozpoczęła się 1 października br. W tym dniu do 150 krakowskich oraz nowosądeckich szkół, włączonych do pilotażowego programu, trafiło ponad 6 ton jabłek.
Pomysł kampanii jest wynikiem rosnącej liczby problemów ze zdrowiem wśród polskich dzieci i młodzieży. Niezdrowa dieta i brak aktywności fizycznej, skutkujące zmęczeniem i ospałością to najwięksi wrogowie uczących się dzieci. Spożywanie niezdrowych produktów bogatych w cukier, sól i konserwanty prowadzi też prostą drogą do różnych chorób, takich jak choroby krążenia, cukrzyca a także otyłość.
A wystarczy rzut oka na półki sklepików szkolnych, by przekonać się, że produkty w nich sprzedawane z pewnością nie służą zdrowej diecie. Trudno jednak przekonać dzieci, używając racjonalnych argumentów, aby zmieniły swoje przyzwyczajenia i zamiast paczki chipsów wybrały jabłko.
„Według nas z niezdrowymi produktami należy walczyć ich własną bronią. Dzieci chętniej sięgają po chipsy i colę, dlatego, że te produkty podane są w atrakcyjnej formie, mają kolorowe opakowania, często też producenci organizują konkursy i loterie. Owoce i warzywa wypadają przy nich po prostu nudno, niezależnie od tego jak bardzo są zdrowe. I dlatego chcemy zaproponować dzieciom jabłko inaczej, jabłko w nowej formie, połączone ze zbieraniem pieczątek, konkursami i nagrodami.” – twierdzą organizatorzy kampanii.
Akcja, która obejmie pilotażowo Kraków i Nowy Sącz, docelowo będzie realizowana w skali całego kraju. Prowadzone są w tej sprawie rozmowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwem Zdrowia. Pilotażowy program zakończy się 30 kwietnia, kiedy to ogłoszony zostanie Międzynarodowy Dzień Ogryzka. W sądeckim Parku Strzeleckim oraz na krakowskich Błoniach blisko 40 tysięcy uczniów przystąpi do bicia rekordu Guinnessa.