Wybór przedszkola ma bardzo istoty wpływ na rozwój intelektualny i społeczny dziecka. Ważne zatem, aby przedszkole było przede wszystkim przyjaznym miejscem dla malucha. Dlatego dziś wybór takiej placówki nie sprowadza się tylko do dylematu: państwowe czy prywatne. Wpływ na taki stan rzeczy ma m.in. bogata oferta edukacyjna. Prócz tradycyjnych przedszkoli coraz częściej pojawiają się placówki profilowane i integracyjne.
Naukowcy podkreślają, że wiek przedszkolny to wyjątkowo ważny okres w życiu dziecka. Dlatego wybór przedszkola to decyzja, która ma ogromny wpływ na rozwój intelektualny i społeczny naszej pociechy. To właśnie w tym miejscu maluch będzie przygotowywał się do nauki w szkole, a także nabędzie wiele innych cech. Będzie mógł na przykład nauczyć się respektowania reguł, działania w grupie i samodzielności.
Profil przedszkolaka
Gdy wybieramy przedszkole zależy nam przede wszystkim na tym, by nasze dziecko szło do niego co rano z uśmiechem i czuło się tam bezpieczne. Dlatego zwykle wybieramy placówkę, która jest położona niedaleko domu i do której będą uczęszczać także jego koledzy z podwórka. Szukamy też miejsca, w którym osoby zajmujące się maluchami to ludzie z pasją, którzy wzbudzają w nich sympatię, są w stanie wypełnić ich chłonne umysły interesującymi informacjami i zadbać o ich rozwój.
Jednak coraz więcej rodziców od tego typu placówek oczekuje znacznie więcej. Chcemy, by nasza pociecha poza pewną ogólną wiedzą na temat świata przyrody, liter i cyfr zdobywała tam także dodatkowe umiejętności. W takim przypadku warto zastanowić się nad przedszkolem profilowanym. Może to być na przykład przedszkole językowe, w którym dzieci uczą się języka obcego bardziej intensywnie i według rozszerzonego programu nauczania. Do wyboru mamy też stawiające na aktywność fizyczną przedszkola sportowe, w których ofercie znajdziemy na przykład judo czy karate, gry zespołowe, pływanie, a nawet zajęcia taneczne. Można także znaleźć przedszkola artystyczne, ukierunkowane na rozwijanie u maluchów zdolności plastycznych lub muzycznych.
Włączanie w edukację
Przed dużo trudniejszym wyborem stoją rodzice, którzy chcą do przedszkola posłać niepełnosprawnego malucha lub pociechę zmagającą się z zaburzeniami czy opóźnieniami rozwojowymi. W takim przypadku warto rozważyć zapisanie malca do przedszkola integracyjnego lub takiego, które posiada tak zwane oddziały integracyjne. W takich placówkach grupy są mniej liczne i w każdej z nich znajduje się kilkoro dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności fizycznej lub umysłowej. Proces kształcenia i postępowania z dziećmi od najmłodszych lat jest bardziej elastyczny i dostosowany do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych. – Dzięki temu wyspecjalizowaną opieką możemy otoczyć dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami, nie tylko te dotknięte autyzmem, ale i maluchy zmagające się na przykład z opóźnieniami w rozwoju mowy, trudnościami w nauce czytania i pisania, alalią czy ryzykiem dysleksji. W przypadku tego rodzaju zaburzeń kluczowe jest podjęcie wczesnej, kompleksowej i intensywnej terapii – mówi dr Justyna Leszka z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu, która utworzyła Niepubliczne Przedszkole Edukacji Włączającej „Miś”.
Nauka i terapia
W przedszkolach integracyjnych poza podstawą programową wychowania przedszkolnego realizuje się także różne zajęcia terapeutyczne. Ich rodzaj jest dostosowany do poziomu rozwoju dziecka oraz jego ewentualnych specjalnych potrzeb edukacyjnych. – Dzieci uczestniczą między innymi w arteterapii, czyli zajęciach polegających na rozwoju i terapii przez sztukę. Uczęszczają też na rytmikę z elementami tańca i zajęcia ruchowe. Proponujemy także indywidualną terapię logopedyczną, dogoterapię, a także zajęcia socjalizacyjne nakierowane na naukę funkcjonowania i zabawy w grupie dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – mówi dr Justyna Leszka z WSEIiI. Wszystkie zajęcia o charakterze terapeutycznym są planowane i dobierane w oparciu o wnikliwą diagnozę wstępną i omawiane z rodzicami, którzy dodatkowo uzyskują także porady na temat tego, jak pracować z dzieckiem w domu. Specjaliści zwracają też uwagę na korzyści, jakie z przebywania w towarzystwie niepełnosprawnych rówieśników odnoszą także pełnosprawne maluchy, które w ten sposób uczą się między innymi tolerancji, empatii, szacunku i otwartości.