Dzieci uczęszczające na lekcje muzyki lub koncerty z rodzicami mogą pochwalić się lepszymi wynikami w nauce matematyki oraz czytaniu - to wynik badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Ohio opublikowanych w naukowym piśmie "Social Science Quarterly".
Fakt, że muzyka potrafi relaksować, a nawet leczyć, znany jest od kilkudziesięciu lat. Wiele instytutów wykorzystywanych jest podczas muzykoterapii jako jeden ze wspierających środków w procesie leczenia. Brakowało jednak rzetelnych danych dotyczących wpływu muzyki na edukację dzieci w szkołach podstawowych oraz średnich, czego podjęli się D. Southgate oraz V.J. Roscigno z Uniwersytetu w Ohio. Największą korelację naukowcy zauważyli wśród młodzieży uczęszczającej do szkoły średniej, u której zauważono lepsze oceny w matematyce oraz większe zainteresowanie czytelnictwem.
- Wyniki Badań naukowców z Uniwersytetu w Ohio tylko potwierdzają nasze kilkuletnie obserwacje dzieci uczęszczających na zajęcie w Szkołach Muzycznych Casio - mówi Magda Wiśniowska, koordynatorka Szkół Muzycznych Casio w Polsce. - Nauka gry na keyboardzie wymaga od młodych uczniów skupienia oraz wyciszenia, które pozwala na zaznajomienie się z nutami, linią melodyczną oraz rytmem. Zapewne takie umiejętności towarzyszące stawianiu pierwszych kroków w muzyce wspomagają naukę także w szkole.
Naukowcy zdają sobie jednak sprawę, że nie wszystkie dzieci mają jednakowy dostęp do edukacji muzycznej. Jak zaobserwowali, w USA zależy on od statusu ekonomicznego rodziny oraz przynależności etnicznej. Z lekcji muzyki czy koncertów częściej korzystają dzieci z rodzin bogatszych, niż z biednych oraz dzieci białe i wywodzące się z rodzin o korzeniach azjatyckich, niż dzieci latynoamerykańskie. Dzieci rasy czarnej częściej chodzą na koncerty z rodzicami, natomiast rzadziej biorą lekcje muzyki.
Według naukowców D. Southgate oraz V.J. Roscigno dostępność do edukacji muzycznej jest kwestią równouprawnienia wszystkich dzieci, dlatego próbę rozwiązania tego problemu powinny podjąć zarówno władze państwowe, jak i lokalne.