Jedynie 38 proc. rodziców przyznaje, że ma obawy wybierając lub kupując produkty dla dzieci – tak wynika z badania zrealizowanego przez firmę Gemius SA na prośbę Komitetu Ochrony Praw Dziecka, organizatora konkursu „Świat przyjazny dziecku”. Tymczasem na rynku jest dostępnych wiele niespełniających norm zabawek.
Jakie cechy powinny posiadać artykuły dla najmłodszych? Aż 85 proc. rodziców oczekuje od produktów dla dzieci, iż będą rozwijały umiejętności dziecka. Nieco mniej osób uważa, że kupowane artykuły powinny być bezpieczne (76 proc.). 6 na 10 badanych rodziców chciałoby, aby produkty dla najmłodszych nie budziły agresji (64 proc.), były trwałe (62 proc.) i nie nudziły szybko dziecka (61 proc.). Jedynie co czwarty rodzic oczekuje od artykułów kupowanych dla dzieci, aby były przyjazne dla środowiska (26 proc.).
Zdaniem prawie połowy rodziców (47 proc.) najważniejszą rolę w rozwijaniu umiejętności dzieci powinny spełniać książki, a następnie zabawki plastikowe (36 proc.) oraz programy i widowiska (30 proc.). Bezpieczne dla dziecka powinny być przede wszystkim zabawki plastikowe (50 proc.) i akcesoria niemowlęce (41 proc.). Produkty, które nie powinny budzić agresji u dzieci to, zdaniem rodziców, głównie programy i widowiska (40 proc.), książki (36 proc.) oraz kasety audio i płyty CD (31 proc.).
„Podczas kontroli przeprowadzonej w drugim kwartale 2006 r., aż 43 proc. sprawdzonych zabawek zostało zakwestionowanych. Większość z nich nie posiadała prawidłowych informacji o przeznaczeniu zabawki oraz ostrzeżeń dotyczących dopuszczalnego wieku użytkownika” – mówi Łukasz Bystrzyński, Wicedyrektor Biura Kontroli i Bezpieczeństwa Produktów w Głównym Inspektoracie Inspekcji Handlowej.
Jak pokazują wyniki raportu Gemius, jedynie 41 proc. rodziców przyznaje, że na zakup artykułów dla dzieci mają wpływ posiadane przez produkt atesty i certyfikaty, a w opinii co trzeciego - rekomendacja specjalisty (34 proc.). Zdecydowana większość badanych rodziców podczas zakupów kieruje się potrzebami dziecka (80 proc.). Drugim najczęściej wskazywanym czynnikiem wpływającym na zakup produktów dla dzieci jest jakość (74 proc.), a trzecim cena (57 proc.). Ponad połowa rodziców kupuje produkty sprawdzone, kierując się własnym doświadczeniem (55 proc.). Czynnikiem mającym dla badanych rodziców najmniejsze znaczenie jest natomiast marka produktu. Atesty oraz certyfikaty są brane pod uwagę głównie przy zakupie akcesoriów niemowlęcych oraz zabawek plastikowych.
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »