Wyniki raportu stały się przyczynkiem do rozpoczęcia ogólnopolskiej kampanii „Przytulenie ma znaczenie” - inicjatywy partnerów instytucjonalnych, komercyjnych i organizacji pozarządowych. Akcja ma na celu edukację opiekunów i przypominanie, że emocjonalne potrzeby maluchów są równie ważne jak dobrobyt, edukacja czy wychowanie.
Co powstrzymuje opiekunów od przytulania dzieci?Istotą badania ARC Rynek i Opinia z sierpnia 2013 roku, były wywiady pogłębione wśród pediatrów, neonatologów, położnych, opiekunek pracujących w żłobkach i przedszkolach. Rozmowy z ekspertami pozwoliły zidentyfikować bariery i czynniki, które według nich przeszkadzają rodzicom i opiekunom swobodnie okazywać czułość dzieciom oraz wpływają na jakość i częstotliwość przytulania. Do głównych problemów należą:
- nadmierny nacisk na zaspokojenie potrzeb materialnych i edukacyjnych kosztem potrzeb emocjonalnych,
- uzależnianie okazywanej czułości od płci i wieku dziecka,
- coraz bardziej powszechny model rodziny 1+1.
Kiedy na świecie pojawia się maleństwo, jedyną przeszkodą w jego przytulaniu może być wrażenie kruchości. Niestety im starsze dziecko, tym rzadziej jest przytulane. Największy problem dotyczy ojców, którzy mają silne obawy przed publicznym okazywaniem czułości dziecku. Samotne rodzicielstwo również nie sprzyja konsekwentnemu budowaniu relacji z maluchem. Dzieci z rodzin 1+1, według obserwacji, w szczególności potrzebują przytulania i czułego dotyku.
Zdaniem ekspertów, liczba barier rośnie. Powszechna digitalizacja, zanik tradycji rodzinnych, emigracja zarobkowa – to trendy, jak wskazują eksperci, które ograniczają naturalny potencjał budowania więzi międzyludzkich i mogą przyczyniać się do powstania nowych problemów społecznych, które mają swoje korzenie w deficycie czułości.
Kocham, więc przytulam na każdym etapie rozwoju dziecka!Czułość przekłada się na możliwości intelektualne dziecka i jest swoistą inwestycją w zrównoważony rozwój każdej małej osobowości. Przytulane dzieci:
- są znacząco bardziej otwarte i pewne siebie,
- swobodniej wypowiadają się w obecności innych,
- mają mniej kłopotów z przystosowaniem do zasad panujących w przedszkolu, szkole, a finalnie – w pracy,
- chętniej dzielą się przeżyciami z rodzicami.
Czuły dotyk przekłada się na większą stabilność emocjonalną i poczucie bezpieczeństwa dziecka, przyspiesza procesy poznawcze i rozwój umiejętności badania otoczenia.
Dołącz do akcjiKampania „Przytulenie ma znaczenie” ma zwrócić uwagę rodziców i opiekunów na rolę bliskości i czułego dotyku w rozwoju dziecka oraz zachęcić ich do przytulania dzieci częściej i lepiej. Działania zainicjowała marka Oilatum Baby, a patronat nad nią objęły Fundacja Rodzić po Ludzku, Polskie Stowarzyszenie Pielęgniarek Pediatrycznych, Polskie Towarzystwo Pediatryczne oraz Stowarzyszenie Doula w Polsce. Partnerem komercyjnym akcji jest DOZ.pl.
Ambasadorką kampanii została modelka, dziennikarka i szczęśliwa mama trzech synów – Karolina Malinowska. - Wszystko zaczyna się od dotyku... Przytulanie to jedna z najpiękniejszych, najczulszych i najbardziej niewinnych form wyrażania uczuć. Przytulajmy swoje dzieci.- przekonuje ambasador akcji, która dzieli swoją czułą uwagę między trzech synów zgodnie z ideą, że potrzeba bliskości nie maleje wraz z wiekiem.
W ramach kampanii powstała dedykowana strona internetowa przytuleniemaznaczenie.com.pl, a na niej znalazło się opracowane przez ekspertów , w którym każdy rodzic znajdzie praktyczne wskazówki na temat budowania bliskości z dzieckiem podczas codziennych czynności - pielęgnacji, noszenia, zabawy czy masażu. Portal zawiera również informacje na temat poszczególnych etapów rozwoju dziecka oraz samej kampanii. Nad merytoryką programu czuwa specjalnie powołana Rada Ekspertów, w której znaleźli się: fizjoterapeuta - Paweł Zawitkowski, psycholog - Marta Żysko-Pałuba i pediatra – Grażyna Jędrzejczyk.