Witaj szkoło! - czyli jak i czym wspierać dziecko w procesie nauki
2009/8/28 19:10:00
Już za chwilę pierwszoklasiści staną przed nowym wyzwaniem, jakim jest szkoła. To bardzo ważny moment w życiu dziecka, dlatego też istotne jest dobre przygotowanie emocjonalne. Równie ważne jest dostarczenie dzieciom - zwłaszcza na początku szkolnej drogi - wsparcia i odpowiednich pomocy dydaktycznych, które zapewnią łagodne przejście w okres edukacji szkolnej i będą wsparciem w procesie nauki.
Adaptacja dziecka do szkoły rozpatrywana jest jako proces rozłożony w czasie, a przebieg tego procesu uzależniony jest od wielu czynników. Zdaniem psychologów dziecko należy przygotowywać do tego typu zmiany jeszcze zanim trafi do szkoły."Rozpoczęcie nauki szkolnej stanowi moment przełomowy w życiu dziecka. Wiąże się ze zmianą środowiska i koniecznością przystosowania się do nowych warunków" - mówiDorota Zawadzka, pedagog i psycholog rozwoju.
Zdaniem psycholog Ewy Ulrich-Załęskiej, psycholog i kierownika ds. programów w Edukado - Akademii Zabawy i Twórczego Rozwoju, rodzice mogą aktywnie wspierać rozwój dziecka we wszystkich obszarach ważnych z punktu widzenia gotowości do szkoły, czyli poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym, np. poprzez wspólne czytanie książek, wspólne wycinanie i kolorowanie.
W szkole na malucha czeka nowe środowisko, zmiana sytuacji wychowawczej, nowe formy aktywności oraz nauka z podręczników."Te pierwsze tygodnie i miesiące w szkole to bardzo cenny czas, który powinien być wykorzystany na oswojenie się z nowym środowiskiem, na rozmowy i doskonalenie u dzieci umiejętności społecznych" - uważa Dorota Zawadzka.
Jak pomóc swoim dzieciom w osiągnięciu dojrzałości szkolnej? - radzi Dorota Zawadzka, pedagog i psycholog rozwoju.
Należy u dziecka wyrabiać samodzielność - nie wyręczać go we wszystkim.
Trzeba kształtować u dziecka wytrwałość i systematyczność, np. przydzielając mu pewne obowiązki.
Należy pilnować, by rozpoczęta przez dziecko praca była dokończona.
Poprzez organizowanie wycieczek i spacerów można wzbogacać wiedzę dziecka o świecie, pobudzać do działania, rozwijać spostrzegawczość malucha.
Poprzez czytanie bajek rozwija się u dziecka zainteresowanie książką, wzbogaca się zasób słownictwa, a przez wielokrotne czytanie ulubionej bajki ćwiczy pamięć.
Podczas różnych czynności wykonywanych w domu, np. nakrywania do stołu, sprzątania zabawek, ubierania choinki zachęcajmy dziecko do liczenia, dodawania, odejmowania.
Jak pomóc swoim dzieciom w osiągnięciu dojrzałości szkolnej? - radzi Ewa Ulrich- Załęska psycholog, Kierownik ds. programów w Edukado - Akademii Zabawy i Twórczego Rozwoju.
Dziecko „gotowe do szkoły" jest przygotowane do niej pod względem poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Rodzice mogą aktywnie wspierać rozwój we wszystkich tych obszarach. Oto kilka przykładów zajęć, które mogą wykonywać:
Rozumienie, zapamiętywanie, umiejętność formułowania zdań, koncentracja. Dla rozwoju tych umiejętności pożyteczne będzie np. wspólne czytanie książek i rozmowa o przeczytanych fragmentach tekstu. Zachęcajmy dziecko, by opowiedziało o przeczytanym tekście, podzieliło się swoimi spostrzeżeniami na temat przeżyć bohaterów i przebiegu zdarzeń. Delikatnie naprowadzajmy dziecko wyłącznie we fragmentach, których wyraźnie nie rozumie i gdy ma trudności ze zwerbalizowaniem swoich myśli.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność dłoni i koncentracja. Dla rozwoju tych umiejętności pożyteczne będzie np. obrysowywanie szablonów, kolorowanie konturów, lepienie z plasteliny, wydzieranie z papieru, wycinanie nożyczkami, kładanie obrazków z części, przerysowywanie wzorów, szlaczków, rysowanie po śladach, kolorowanie obrazków.
Podobnie jak przy ćwiczeniu powyżej, postarajmy się tak prowadzić dziecko, by wykonywało zadanie samodzielnie. Chwalmy za każdy postęp, o trudnościach rozmawiajmy i pokazujmy jak je rozwiązać. Trudne zadania powtarzajmy kilka razy, rozkładając kolejne próby w czasie aż dziecko wyćwiczy umiejętność.
Rozwój emocjonalny i społeczny. Warto zadbać, by dziecko miało możliwość kontaktów z rówieśnikami, by uczyło się funkcjonowania w grupie. W domu rozmawiając, czytając ksiązki, oglądając telewizję, nie zapominajmy o poruszaniu wątku dotyczącego uczuć. Uczmy dziecko nazywania, rozpoznawania i wyrażania emocji i uczuć. Pozwólmy na przeżywanie zarówno tych wesołych jak i smutnych, pomagając dziecku rozpoznawać i nazywać własne emocje, a także emocje innych ludzi.
Postarajmy się, by zadania stawiane przed dzieckiem tylko trochę przewyższały jego możliwości - osiągnięcie sukcesu buduje wiarę we własne siły i potencjał u dziecka. Pozwólmy na samodzielność w działaniu i podejmowaniu decyzji, by w ten sposób wzmocnić samoocenę.
Rozwój ruchowy i fizyczny. We wczesnym, jak i w późniejszym okresie życia dziecka aktywność ruchowa doskonale stymuluje pracę mózgu. Odpowiedni stopień rozwoju osiągniemy między innymi dbając o prawidłowe odżywianie i nawyki dziecka. Zadbajmy o odpowiednią ilość ruchu tak, by dziecko miało okazję ćwiczyć: utrzymywanie równowagi, zwinność ruchów, koordynację ruchową. Osiągniemy to bawiąc się w zabawy ruchowe (np. gra w piłkę, bieganie, chodzenie po linie, skakanie, pływanie, taniec, jazda na rowerze i temu podobne).
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »